Mind què? Tot i que es tracta d’una filosofia de vida, d’una pràctica constant i tècnica psicològica que cada vegada s’estén més al nostre territori, encara hi ha moltes persones que no coneixen aquesta pràctica mil·lenària, així que començaré donant una definició.

Jon Kabat-Zinn (2005), un dels autors més rellevants en la difusió de Mindfulness el defineix com “El procés d’observar expressament cos i ment, permetent que les nostres experiències es vagin desplegant de moment en moment i acceptar-les tal com son. Aquest procés no implica rebutjar les idees ni intentar fixar-les, ni suprimir-les, ni controlar-les. En definitiva es tracta de prestar atenció al moment present sense jutjar”

La nostra ment es troba en constant  moviment, analitzem, jutgem, avaluem, reaccionem, sentim, percebem i incorporem a les nostres memòries múltiples estímuls, i en aquest anar i venir del nostre cervell del passat al futur ens perdem l’únic moment real, el present.

Mindfulness ens proporciona una major comprensió de les pautes habituals de pensament i pot desenvolupar un paper molt important en la millora del nostre patiment físic i psicològic, però no sempre és fàcil observar-nos a nosaltres mateixos i als nostres pensaments i conductes problemàtiques donat que, el més habitual és que no lligui amb la imatge que tenim de nosaltres mateixos (Stahl y Goldstein, 2010).

Però és Mindfulness una nova moda? No hem d’oblidar que Mindfulness és una pràctica que prové de la filosofia Oriental Budista i que diferents autors l’han traslladat a Occident a través d’un apropament psicoterapèutic i que s’està posant a prova amb múltiples estudis científics. Els estudis realitzats fins a l’actualitat ens informen de canvis importants a nivell cerebral, aconseguint augmentar àrees del cervell relacionades amb el benestar i millorant la regulació emocional i el sistema immune entre d’altres. D’altra banda també s’han i s’estan realitzant múltiples estudis sobre l’impacte de la pràctica de Mindfulness aplicat a diferents processos (processos de dol, dolor crònic, fibromiàlgia, cuidadors, trastorns de la personalitat, trastorns afectius, etc.).

Centrant-nos en l’aplicació de Mindfulness a la Fibromiàlgia i el dolor crònic cal destacar que el tractament s’inicia amb l’objectiu de reduir el patiment emocional donat que dolor i resistència al dolor és igual al patiment. En general els pacients amb dolor crònic conviuen també amb un gran patiment emocional pel propi dolor i el primer pas per aconseguir una millora es troba en l’acceptació. D’entrada parlar d’acceptació del dolor a una persona que el pateix sembla una utopia, ens neguem a acceptar el dolor però, tal com indiquen diverses orientacions psicoterapèutiques amb una àmplia evidència científica, l’acceptació és el germà petit del canvi, només quan acceptem el que ens succeeix podem començar a canviar-ho (Rodríguez Vera, 2013).

És per tant imprescindible des de la perspectiva del Mindfulness promoure l’acceptació, la comprensió i la compassió per un mateix per poder treballar amb el dolor crònic i amb el trauma. Si aconseguim assumir aquesta actitud i romandre tranquils amb el nostre dolor, mirant-lo d’aquesta manera tot i que sigui durant el temps que dura una o mitja respiració complerta, haurem donat un pas en la direcció correcta (Kabat-Zinn 2011).

Ho posem en pràctica?

Sabem que un quilo de pràctica és millor que una tona de teoria, així doncs, ho intentem? Us proposo una petita pràctica en forma de tastet deixant així la porta oberta a seguir investigant i practicant i, si teniu interès en aquesta i altres tècniques no dubteu a consultar amb els psicòlegs de la Fundació AVAN.

Esculli una tasca quotidiana com cuinar o dutxar-se i tracti de portar-la a terme atentament i posant en ella tots els seus sentits. Si, per exemple, s’està dutxant, sigui conscient del que està fent, noti la textura de l’esponja i el sabó, la temperatura de l’aigua i les sensacions físiques que li aporta el seu cos, concentri’s en l’olor, el so de l’aigua i detalls com les bombolles que fa el sabó sobre la pell. Pari atenció a tots aquests estímuls que normalment passen desapercebuts i... veiem què succeeix!

Segueix-nos a les xarxes socials

FacebookTwitterYouTube